Pagina's

woensdag 20 februari 2013

Aangepaste versie les beeldende vorming

Aangepaste versie les beeldende vorming


Les 16 Sfinx

Doel:
Aan het einde van de les hebben de leerlingen twee dieren en twee leefgebieden gecombineerd in één tekening.

Techniek:
Tekenen

Materiaal:
Kleurpotloden,  wit A4 papier

De opdracht van vandaag is het tekenen van een dier die is samengesteld uit twee dieren. Hierbij is het belangrijk dat ze rekening houden met de details van de dieren.
Bij deze opdracht moeten ze ook een leefgebied tekenen die is samengesteld uit twee leefgebieden. Hierbij is belangrijk dat de leerlingen de verschillende leefgebieden goed combineren om het dier levend te houden.






Je geeft met deze plaatjes aan dat de dieren allemaal een verschillende leefgebied hebben. Als ze de opdracht gaan maken moeten ze daar rekening mee houden.


Stap 1:
Bedenk welke twee dieren je wilt combineren die een verschillende leefgebied hebben.

Stap 2:
Maak op een A4 blaadje een schets van je samengestelde dier. Houd rekening met hoe je de dieren combineert. Bij het ene dier het bovenlichaam gebruiken en bij het andere dier het onderlichaam.

Stap 3:
Laat je schets aan je juffrouw of meester zien.

Stap 4:
Werk je schets uit door kleurpotloden te gebruiken. Let op de details die de dieren hebben!

Stap 5:
Combineer de twee verschillende leefgebieden tot één leefgebied waar je dier zou kunnen overleven.

Nabespreking:
In groepjes gaan de kinderen hun keuze vertellen aan de medeleerlingen. Waarom heb je gekozen voor deze twee dieren? Waar heb je rekening mee gehouden met het maken van het leefgebied? Etc.

Beoordeling:



Zwak 1 punt
Voldoende 2 punten
Goed 3 punten
Verschil tussen de twee dieren.
Er is geen goed verschil. Je kunt er niet uithalen welke twee dieren het zijn.
Je kunt zien welke twee dieren er zijn getekend.
Je kunt duidelijk zien welke twee dieren zijn getekend.
Leefgebied voor het dier
Het dier heeft niet duidelijk twee verschillende leefgebieden. Het lijkt op elkaar.
Het dier heeft twee verschillende leefgebieden, waarin het dier kan overleven.
Het dier heeft goed twee verschillende leefgebieden, voor allebei de dieren is evenveel rekening gehouden.
Ziet het er verzorgd uit?
Tekening ziet er niet erg verzorgd uit. Er is snel en niet secuur gewerkt.
Tekening ziet er verzorgd uit. Er had nog iets netter gewerkt kunnen worden.
Tekening ziet er erg verzorgd uit. De leerling heeft netjes gewerkt.
1 punt:
De leerlingen kunnen nog 1 punt verdienen voor de details die ze getekend hebben.

Bij elkaar zijn er 10 punten te verdienen.




Gemaakt door: Kelly Duivenvoorden, Kirsten Kraan, Cindy van Nobelen