Pagina's

woensdag 3 april 2013

Klassiek en modern schilderij


Klassiek en modern schilderij


Klassiek: Het vrolijke huisgezin


Titel / maker / datum
Het vrolijke huisgezin
Jan Steen
1668

Wat zie je
Je ziet een woonkamer met een gezin. Er gebeurt van alles. Iedereen is iets anders aan het doen. Op de vloer liggen overal spullen, het is een beetje een chaos. Je ziet volwassenen en kinderen roken en drinken. Het is een rommelig huishouden waarin weinig regels zijn. Hier komt ook het spreekwoord huishouden van Jan Steen vandaan.

Betekenis van het beeld
De kinderen roken en drinken. De oudere geven het slechte voorbeeld, de kinderen nemen het gedrag over. De vader die heft zelfs nog even vrolijk zijn glas.
De boodschap van Jan steen was: doe dit vooral niet. Ga je niet te boven aan genotmiddelen, houd de controle over jezelf. Dit schilderij was eigenlijk een waarschuwing voor de maatschappij.

Hoe is het gemaakt
Het schilderij is gemaakt met olieverf. Er is vooral gebruik gemaakt van donkere kleuren. Er zijn geen duidelijke contouren te zien. Hij nam veel tijd voor de compositie van de personen en het ordening van de voorwerpen op het schilderij.

Tijdskenmerken (stijl)
Jan Steen schilderde levendige en chaotische situaties uit het dagelijkse leven, met kundige technieken en typische composities. Op het eerste gezicht lijken de schilderijen alleen gemaakt om te amuseren, maar je ziet ook subtiele hints die de kijker waarschuwen voor het gedrag in de afbeelding.
Er wordt ook veel gebruik gemaakt van donkere kleuren, ook veel roodachtige tinten. Het schilderij is erg vrolijk maar de kleuren zijn somber. Maar de kleuren hebben een hele warme uitstraling waardoor de gezelligheid wordt uitgebeeld.

Mening
De kleuren van het schilderij vind ik best donker en somber, ik hou meer van vrolijke en felle kleuren. Toch hebben ze wel goed de gezelligheid uitgebeeld. Het is een schilderij uit het dagelijkse leven van die tijd. Toch zit er ook een boodschap in en dat vind ik erg mooi. 



Modern: Vrijheidsschreeuw
 
Titel / maker / datum
Vrijheidsschreeuw
Karel Appel
1948

Wat zie je
Karel schildert veel fantasiedieren. Dit is ook een fantasiedier.
Je ziet vooral veel verschillende kleuren en vormen. De achtergrond heeft een lichte kleur. Sommige kleuren hebben een zwarte contourlijn. Hierdoor valt dit gedeelte meer op. Ook schildert hij niet met strakke lijnen.

Betekenis van het beeld
De nazi’s keurde tijdens de oorlog veel schilderkunst af. Karel probeerde juist die ‘ontaarde kunst’ met een grote sprong te overtreffen. Dit deed hij puur door eenvoudig te schilderen. Weg met de menselijke logica, wiskundige regels en voorschriften. Creatieve vrijheid, spontaniteit en levenslust. 
Precies wat men na de oorlog nodig had.

Hoe is het gemaakt
Het werk van Karel Appel is meestal uit meerdere lagen opgebouwd, waardoor het werk diepte krijgt. Hij gebruikt een vrijwel eenkleurige ondergrond, die hij wel met zorg schildert. Hij schildert hier in tenminste twee stadia de figuren op.
Het schilderij vrijheidsschreeuw is gemaakt op een doek met olieverf.

Tijdskenmerken (stijl)
Er zijn altijd herkenbare figuren te ontdekken, dit zijn bijvoorbeeld mensen of dieren. In het begin schilderde Karel Appel simpele vormen met stevige contourlijnen, opgevuld met felle kleuren. Hij schilderde eigenlijk zoals een kind ook zou kunnen doen. Kinderen waren dan ook een inspiratiebron. Hij wilde niet lijken op andere kunstenaars en probeerde iets nieuws.
Zijn werk hoort bij de moderne kunst en de schilderstijl abstract expressionisme (dit is een Amerikaanse moderne schilderstroming binnen de abstracte kunst).
Onderwerpen waren vriendelijk, bijvoorbeeld fantasiedieren. Hij liet zich daarbij beïnvloeden door de manier waarop geestelijk gehandicapten tekenen en schilderen.
Later liet Appel de samenhang van vorm en kleur los. Hij werkte meestal met zwarte contourlijnen om figuren aan te duiden. Vaak gebruikte hij voor die contouren ongemengde verf.

Mening
Ik vind het een vrolijk schilderij. Dit komt vooral door het gebruik van kleuren en vormen.
Ik vind het er alleen niet erg lastig uitzien. Een kind zou dit ook kunnen schilderen. 


Gemaakt door: Kelly Duivenvoorden 


Feedback aangepaste les


Feedback aangepaste les

Feedback omgebouwde methodeles van: Cindy, Kelly en Kirsten

1. Wordt er rekening gehouden met de belevingswereld van het kind?
* Voor welke groep is deze opdracht bedoeld? Vermoedelijk voor eind bovenbouw, aangezien diepte een lastig te verwerken opdracht is. Leerlingen zullen het leuk vinden om de dieren te combineren.

2. Is de inleiding motiverend voor de leerlingen?
* Hoe wordt de opdracht geïntroduceerd? Wellicht een pakkende opening erbij verzinnen kan de interesse en motivatie opwekken.

3. De opdracht; is er sprake van een duidelijk beeldend probleem?
* Ja, het tekenen van diepte en het rekening houden met de verschillende leefgebieden van beide dieren zorgen voor een beeldend probleem.

4. Worden de leerlingen door de lesopzet gestimuleerd tot eigen vormgeving?f
* Ja, door het combineren van de dieren en hun leefomgeving zullen zij door middel van eigen vormgeving gestimuleerd worden. Nog meer stimulatie zal kunnen veroorzaakt als leerlingen zelf de te combineren dieren mogen uitkiezen.

5. Is het beeldmateriaal adequaat gekozen?
* Aangezien diepte tekenen een lesdoel is, is het praktisch om dit met potlood te bereiken. Voor verdieping kan worden gekozen voor meer verschillende materialen (hierbij valt te denken aan verf of krijt).

6. Straalt het gekozen beeldmateriaal de huidige tijd uit?
* Niet zo zeer. Het gebruik van enkel potloden is eenzijdig, het thema echter roept wel tot fantasie op.

7. Geef een aantal verbeterpunten/aanvullende suggesties.
* Fantasie/creativiteit bevorderen door eigen keuze dieren, meer gebruik verschillende materialen, pakkende opening verzorgen. Misschien is het ook leuk om de leerlingen samen te laten werken; de een maakt een bovenkant, de ander de onderkant en dit wordt andersom ook gedaan (in een paar dus 2 tekeningen)

8. Wat is het sterkste onderdeel van de les en waarom?
* Het gekozen thema met bijbehorende opdracht is ontzettend leuk. Het zal positief door de kinderen ontvangen worden.

Feedback is verzorgd door: Kayleigh en Chantal