Aangepaste versie les beeldende vorming
Les 16 Sfinx
Doel:
Aan het einde van de les hebben de leerlingen twee dieren en twee leefgebieden gecombineerd in één tekening.
Techniek:
Tekenen
Materiaal:
Kleurpotloden, wit A4 papier
De opdracht van vandaag is het tekenen van een dier die is samengesteld uit twee dieren. Hierbij is het belangrijk dat ze rekening houden met de details van de dieren.
Bij deze opdracht moeten ze ook een leefgebied tekenen die is samengesteld uit twee leefgebieden. Hierbij is belangrijk dat de leerlingen de verschillende leefgebieden goed combineren om het dier levend te houden.
Je geeft met deze plaatjes aan dat de dieren allemaal een verschillende leefgebied hebben. Als ze de opdracht gaan maken moeten ze daar rekening mee houden.
Stap 1:
Bedenk welke twee dieren je wilt combineren die een verschillende leefgebied hebben.
Stap 2:
Maak op een A4 blaadje een schets van je samengestelde dier. Houd rekening met hoe je de dieren combineert. Bij het ene dier het bovenlichaam gebruiken en bij het andere dier het onderlichaam.
Stap 3:
Laat je schets aan je juffrouw of meester zien.
Stap 4:
Werk je schets uit door kleurpotloden te gebruiken. Let op de details die de dieren hebben!
Stap 5:
Combineer de twee verschillende leefgebieden tot één leefgebied waar je dier zou kunnen overleven.
Nabespreking:
In groepjes gaan de kinderen hun keuze vertellen aan de medeleerlingen. Waarom heb je gekozen voor deze twee dieren? Waar heb je rekening mee gehouden met het maken van het leefgebied? Etc.
Beoordeling:
Zwak 1 punt
|
Voldoende 2
punten
|
Goed 3
punten
|
|
Verschil
tussen de twee dieren.
|
Er is geen
goed verschil. Je kunt er niet uithalen welke twee dieren het zijn.
|
Je kunt zien
welke twee dieren er zijn getekend.
|
Je kunt
duidelijk zien welke twee dieren zijn getekend.
|
Leefgebied voor
het dier
|
Het dier
heeft niet duidelijk twee verschillende leefgebieden. Het lijkt op elkaar.
|
Het dier
heeft twee verschillende leefgebieden, waarin het dier kan overleven.
|
Het dier
heeft goed twee verschillende leefgebieden, voor allebei de dieren is
evenveel rekening gehouden.
|
Ziet het er
verzorgd uit?
|
Tekening ziet
er niet erg verzorgd uit. Er is snel en niet secuur gewerkt.
|
Tekening ziet
er verzorgd uit. Er had nog iets netter gewerkt kunnen worden.
|
Tekening
ziet er erg verzorgd uit. De leerling heeft netjes gewerkt.
|
1 punt:
De leerlingen
kunnen nog 1 punt verdienen voor de details die ze getekend hebben.
Bij elkaar
zijn er 10 punten te verdienen.
|
Gemaakt door: Kelly Duivenvoorden, Kirsten Kraan, Cindy van Nobelen