Pagina's

zaterdag 29 juni 2013

Beeldmateriaal bij de eigen les

Beeldmateriaal bij de eigen les

Deze vragen en afbeeldingen horen bij de zelfgemaakte les die we hebben gemaakt. Deze les zie je in het bericht hiervoor, met de titel: eigen les opzetten. 

Vragen en antwoorden die je als voorbereiding van de les bedenkt:

Is het doel haalbaar?
Het doel is niet te groot, hierdoor is het haalbaar.

Moeten de leerlingen alleen werken of samen?
De leerlingen maken allemaal individueel een tekening van de stad. Ze mogen samen overleggen, maar iedereen maakt zelf de tekening.

Wat voor eisen stel ik aan de tekening?
We hebben een schema met beoordelingscriteria. Hieraan moeten de leerlingen voldoen

Waar zitten de leerlingen als ik het verhaal voorlees?
De leerlingen zitten in een kring, zodat je iedereen kunt zien tijdens het voorlezen.
Ook kun je op deze manier oogcontact maken met de leerlingen. 

Zijn er genoeg voorbeelden, zodat de leerlingen inspiratie hebben?
We zorgen voor genoeg voorbeelden. Het zijn geen voorbeelden van de opdracht zelf, dus al een tekening die voor is gedaan, want anders belemmerd dit de inspiratie. Wel zijn er genoeg voorbeelden van steden, dit zijn gewoon afbeeldingen, waarop je bijvoorbeeld een hele smalle stad ziet. 

Zijn de afbeeldingen groot genoeg voor de leerlingen?
De afbeeldingen laat je zien op het digibord, zodat alle leerlingen het goed kunnen zien.

Heb je alle materialen?
Ja, dit wordt van te voren klaar gelegd. Ook maak je voor jezelf een lijst met materialen die je nodig hebt, zodat je weet wat je allemaal klaar moet leggen. 

Mogen ze leerlingen praten tijdens de les?
De leerlingen mogen zachtjes met elkaar praten. Gaat het te hard, dan zegt de leerkracht
er iets van. Bij deze les hoef je niet helemaal stil te zijn, het is juist goed om ideeën met elkaar 
uit te wisselen. Ook is het gezellig om met elkaar te kletsen, tijdens zo'n les kan je dit heel goed combineren.

Mogen ze door de klas lopen tijdens het werken?
De leerlingen mogen lopen om materialen te pakken, anders blijven ze gewoon zitten.
Het is niet de bedoeling dat iedereen door de klas gaat wandelen om bij elkaar te kijken. Je loopt dus echt alleen voor materialen. 

Wanneer is de tekening af?
Als je goed de tegenstelling kunt zien in de tekening en als er geen onnodige witte plekken zijn op het papier. De leerlingen laten altijd hun tekening aan de leerkracht zien, voordat ze gaan opruimen en stoppen. 

Wat moeten de leerlingen doen als het af is?
De leerlingen maken dan een tekening voor hun zelf. Ze gaan na het afronden van deze tekenopdracht dus verder met een andere tekening voor hun zelf. Je hebt hier de materialen voor, dus dat is makkelijk. 

Wat moet ik doen als een leerling nog niet klaar is?
De leerling kan het afmaken tijdens het zelfstandig werken. Hierin worden vaker dingen afgemaakt die iemand nog niet af heeft. 


Afbeeldingen als inspiratie voor de leerlingen:
Je ziet als eerste hoge gebouwen, daarnaast zie je een smalle straat. 
Daaronder zie je een kleurrijk huis en daarnaast een klein huis. 
Dit soort afbeeldingen laat je zien, zodat leerlingen inspiratie krijgen. 






 Gemaakt door: Kirsten Kraan, Cindy van Nobelen, Kelly Duivenvoorden 


Eigen les opzetten

Eigen les opzetten 

 Lesfasenmodel

Voorbereiding *
Context
Belevingswereld: Het past bij de belevingswereld van de kinderen. Het boek spaghetti van Menetie is voorgelezen aan de kinderen. Hierdoor heeft iedereen een beeld bij de fantasie stad.

Basisplan
Opdracht en randvoorwaarden: De leerlingen moeten een fantasie stad maken met een tegenstelling erin (in het boek is het dik en dun). Ze mogen ook zelf een tegenstelling bedenken (denk bijvoorbeeld aan: groot en klein, kleurrijk en zwart/wit, vierkant en rond etc).
De kinderen moeten dus huizen tekenen en minstens 2 personen, waarin je de tegenstelling kunt zien.

Doelen
Beeldend doel: De kinderen kunnen een fantasie stad maken met een tegenstelling erin.

Technisch doel: De kinderen maken de tekening met potlood en gebruiken verschillende kleuren, die ze ook kunnen mengen. De kinderen gebruiken diepte in hun tekening.

Receptie
/Oriëntatie *
Introduceren
Beeldcultuur: De afbeeldingen uit het boek.

Beeldaspecten: Vooral de vorm is belangrijk.Dit zie je vooral terug in de huizen en personen die getekend moeten worden

Ontwikkelingsfasen: De les is geschikt vanaf groep 5.


Informeren
Beeldbeschouwen: Voorbeelden uit het boek laten zien, met afbeeldingen van een stad. Aan de hand van deze afbeeldingen kan je bespreken wat de inhoud is.

*
Instrueren
Beeldend Probleem: De tegenstelling is het probleem. Grote mensen passen bijvoorbeeld niet in kleine huisjes.

Productie
/Uitvoering
Observeren
Beeldend Vermogen: De kinderen hebben het vermogen om zelf een stad te ontwerpen. Ook door de afbeeldingen die we laten zien.


Begeleiden
Werkprocessen: De leerkracht loopt rond en geeft de kinderen aanwijzingen. Ook laten de kinderen eerst hun schets zien, voordat ze mogen beginnen met inkleuren.


Afronden
Tijdsmanagement:
Voorlezen boek: 2 pauzes
Uitleg: 15 minuten
Schetsen: 45 minuten
Inkleuren: 30 minuten
Nabespreking: 10/15 minuten

Reflectie
/Nabeschouwing *
Nabespreken
Reflecteren: Iedereen laat zijn tekening zien en vertelt welke tegenstelling hij/zij gebruikt heeft.

*
Beoordelen
Beoordelingscriteria (matrix)
Zie schema onderaan.


Presenteren
Presentatievorm: De leerlingen laten de tekening zien en vertellen hoe ze de tekening gemaakt hebben, wat voor tegenstelling hebben ze gebruikt? De tekeningen worden opgehangen in de klas. 

Evaluatie
Evalueren
Opdracht en randvoorwaarden: De leerkracht vertelt hoe het werkproces verliep van de leerlingen, wat ging goed en wat had er nog beter gekund?
Ook vertelt ze hoe ze de randvoorwaarden heeft gezien in de werkjes.



Beoordelingscriteria:
Zwak 1 punt
Voldoende 2 punten
Goed 3 punten
Duidelijkheid tegenstelling in de tekening.
Er is geen goed verschil. Je kunt er niet uithalen welke tegenstelling er zijn gebruikt.
Je kunt zien dat er tegenstellingen zijn gebruikt.
Je kunt duidelijk zien welke tegenstelling zijn gebruikt aan de details.
Het gebruik van kleur in de tekening.
Er is niet nagedacht over de kleuren die zijn gebruikt.
Je ziet dat er is nagedacht over de kleuren, maar er had nog meer verschil aangebracht kunnen worden.
Er zit een logisch verband in de kleuren, ook is er geprobeerd om de kleuren te mengen.
Ziet het er verzorgd uit?
Tekening ziet er niet erg verzorgd uit. Er is snel en niet secuur gewerkt.
Tekening ziet er verzorgd uit. Er had nog iets netter gewerkt kunnen worden.
Tekening ziet er erg verzorgd uit. De leerling heeft netjes gewerkt.
1 punt:
De leerlingen kunnen nog 1 punt verdienen voor de eigen creativiteit, dus de fantasie.

Bij elkaar zijn er 10 punten te verdienen.


Gemaakt door: Kirsten Kraan, Cindy van Nobelen, Kelly Duivenvoorden 

vrijdag 28 juni 2013

2 aanzichten van klei opdracht

2 aanzichten van klei opdracht

Op de plaatjes zie je een avocado gekleid. Het is niet zomaar een klomp klei in de avocado zit nog lucht. Op de eerste foto zie je een zij aanzicht van de avocado. Op de tweede foto zie je van bovenaanzicht. Op de laatste foto is de avocado door midden gesneden om op gegeten te worden. Je ziet daar ook de grote pit zitten.





Gemaakt door Cindy van Nobelen

2 aanzichten van klei opdracht

2 aanzichten van klei opdracht

Omschrijving 
Op de afbeelding hieronder zie je een ananas. 
De ananas is op een speciale manier gemaakt, in het midden zit namelijk lucht. 
Bij de eerste foto zie je het vooraanzicht, op de tweede foto zie je het boven aanzicht. 
Op de laatste foto zie je dat de ananas klaar wordt gemaakt om op te eten. 
De kroon is er af gesneden en de zijkant wordt er af gehaald. 
Ook zie je in het midden een gat zitten, hierin zat lucht. 
Het klaar maken van de ananas is op deze foto dan ook het beeldend probleem. 



Gemaakt door: Kelly Duivenvoorden

Foto van tekening in vetkrijt

Foto van tekening in vetkrijt

Format Beeldaspect 

Hoofdcategorie

Vorm
Deelbegrip

Dynamisch
Afbeelding













Korte
omschrijving
Van het begrip



Dynamisch: beweging suggererend (tegenover statisch)

Statisch is: niet bewegend, geen beweging suggererend.
Hoe in de afbeelding




Door meerdere wijzers te tekenen, lijken de wijzers snel te draaien.

Welk effect in de afbeelding





De afbeelding heeft als effect dat de tijd lijkt te vliegen. De klok heeft vleugels en je ziet de wijzers snel draaien.
The time fly’s!

Onze inspiratiebron:                        Onze tekening:




Gemaakt door: Cindy van Nobelen, Kirsten Kraan en Kelly Duivenvoorden 


Beeldaspect klassieke periode + massacultuur

Beeldaspect klassieke periode + massacultuur

Klassieke periode


Hoofdcategorie
Dit schilderij hoort bij hoofdcategorie ruimte.

Deelbegrip
Kikkerperspectief

Afbeelding

Korte
omschrijving
Van het begrip
Kikkerperspectief betekend dat je vanaf onderen de foto maakt. Als je dan op je hurken zit ben je net een kikker daar kan je het aan herkennen.



Hoe in de afbeelding
Als je naar de foto kijkt lijkt alles heel groot. Je ziet ook dat je naar de huizen kijk vanaf de grond.



Welk effect in de afbeelding
In de foto lijkt het dat je dan net op de grond zit en om je heen kijkt.







Massacultuur

Hoofdcategorie
Kleur

Deelbegrip
beleving

Afbeelding


Korte
omschrijving
Van het begrip
Bij beleving van kleur gaat het erom dat je wat ziet in de foto. Dat je iets ziet wat je herkent. Iedereen herkent de slak en de muis wel. Doordat de slak kleur is en de rest wit springt het eruit.



Hoe in de afbeelding
In de afbeelding zie je het dus doordat er duidelijk voor gekozen is de rest wit te houden en de slak kleur te geven.



Welk effect in de afbeelding
Het effect is dat de slak heel goed op de muis past en dat het heel normaal is. En het is duidelijk dat het om de slak gaat door de kleuren gebruik.




Gemaakt door: Cindy van Nobelen

Beeldaspect klassieke periode + massacultuur

Beeldaspect klassieke periode + massacultuur

FORMAT  BEELDASPECT    VOLTIJD 1


Hoofdcategorie

Kleur

Deelbegrip

Kleurcontrast
Afbeelding














Korte
omschrijving
Van het begrip



Licht-donkercontrast: tegenstelling die kan ontstaan bij het gebruik van lichte en donkere kleuren of tinten van een kleur.  
Ik vind ook dat er hier erg veel gebruik gemaakt is van aardkleuren. Dit zijn kleuren die doen denken aan de kleuren van aarde, bijvoorbeeld oker, siena. Alle met veel bruin gemengde kleuren (groenbruin, roodbruin, grijsbruin)
Hoe in de afbeelding




Je ziet dat er bepaalde elementen een stuk lichter zijn dan andere. De achtergrond is voornamelijk donker. Maar op de voorgrond zie je een hele witte kraag. Dit is zo’n groot licht-donker contrast heet clair-obscur.
Ook zie je veel bruine kleuren in dit schilderij. Dit is de rede dat ik
Welk effect in de afbeelding





Het effect is dat er veel diepte te vinden is in dit schilderij.  Ook vallen er objecten snel in het oog. Doordat het meer belicht is dan andere stukken.



Hoofdcategorie

vorm
Deelbegrip

contour
Afbeelding














Korte
omschrijving
Van het begrip



Contour, de omtrek. Dat kan een omtreklijn zijn. maar de begrenzing van een silhouet noemen we ook contour. Een object wordt gekenmerkt door zijn contour. Een karakteristieke contour herken je gemakkelijk.  (bijvoorbeeld een olifant, stoel, vierkant)
Hoe in de afbeelding




Door deze contouren heb je een herkenningsbeeld. Door de media zijn de nieuwe koning en koningin veel op tv te zien. Maar ze staan bijvoorbeeld ook veel in de krant. De troonwisseling is ook in de kleinste detail op tv te zien geweest.
Welk effect in de afbeelding





Doordat je deze personen als een aantal keer via de media gezien hebt, heb je een gelijkenis als je naar dit schilderij kijkt. Er zullen ook meerdere gedachten in je opkomen. Niet alleen koning en koningin, maar bijvoorbeeld ook: troonwisseling of trouwerij.

Gemaakt door: Kirsten Kraan

Beeldaspect klassieke periode + massacultuur

Beeldaspect klassieke periode + massacultuur

Format beeldaspect
Klassieke periode

Hoofdcategorie

Licht
Deelbegrip

Eigen schaduw
Afbeelding














Korte
omschrijving
Van het begrip



De eigen schaduw is de schaduw die een object heeft aan zijn onbelichte kant. Deze schaduw zit aan het object vast.
Je ziet op dit schilderij heel veel schaduw.
Hoe in de afbeelding




Je ziet heel veel schaduw op dit schilderij. Je ziet dat het licht vanaf de linker kant komt. Dit zie je vooral duidelijk aan de persoon die weg loopt in het midden. Haar eigen schaduw zie je rechts van haar.
Verder zie je ook dat de boom aan de linkerkant erg donker getekend is, deze boom staat ook helemaal in de schaduw.
Welk effect in de afbeelding





Door de schaduwen wordt het schilderij onduidelijker. Je ziet bijvoorbeeld niet wat er onder die boom aan de linker kant is, dit is een erg donker vlak. We zie je het gebouw in het midden mooi in het licht, waardoor het gebouw extra opvalt. De belangrijkste dingen op jet schilderij staan dus in het licht, zoals het gebouw en de personen.


Format beeldaspect
Massacultuur


Hoofdcategorie

Ruimte
Deelbegrip

Vogelvluchtperspectief
Afbeelding















Korte
omschrijving
Van het begrip



Je bekijkt de afbeelding vanuit de lucht. Het lijkt net alsof het wordt gezien door een vogel. Daarom ook wel de naam vogelvluchtperspectief.
Hoe in de afbeelding




Er is geen lucht te zien, doordat het vanuit de lucht is gemaakt. Je ziet de dieren dus eigenlijk van bovenaf. Ze staan in een halve kring om het dier in het midden heen (baby mammoet). Hieraan kun je zien, dat deze mammoet het belangrijkste is in deze afbeelding.
Welk effect in de afbeelding





Het lijkt erop dat ze iets aan het bespreken zijn, of dat er net iets is gebeurt. Ze kijken niet allemaal even vrolijk, eerder bezorgt. Ook zie je afstand tussen de dieren erom heen en het dier in het midden. Ze komen wel voorzichtig dichterbij.

Gemaakt door: Kelly Duivenvoorden