Pagina's

vrijdag 21 juni 2013

Klassiek en modern schilderij

Klassiek en modern schilderij

Klassiek schilderij

Titel/maker/datum
De zieke vrouw
Jan Steen
Ca. 1663 –ca. 1666

Wat zie je?
Ik zie een vrouw en een man in een klein donker kamertje staan.  De vrouw legt haar hoofd op een kussen. Ik denk dat de meneer een dokter is. Want die voelt aan haar pols. En hij heeft nette kleding aan. De vrouw zal misschien ziek zijn. En dat ze daarom haar hoofd op de kussen legt. Ook zie ik in de kamer een bed.

Betekenis van het beeld
Jan steen heeft in de schilder een po en kaars geverfd. In de 17e eeuw werd de po en de kaars als wellust gezien. Naast de bed hangt een luit. De luit is een symbool van de liefde. Jan steen gebruikte ook veel in zijn schilderen een vuurtestje. Een vuurtestje is een aardewerk schaaltje met gloeiende kolen. In de 17e eeuw zou de gloed van de kooltjes kunnen staan voor het vuur van de liefde.
In dit beeld geeft jan steen dus aan dat door liefde de vrouw zich niet lekker voelt. En dat zou verwezen kunnen worden dat de vrouw misschien zwanger is.
Hoe is het gemaakt?
De schilderij is gemaakt door olieverf op het doek. De kamer wordt donker afgebeeld. Maar de kleding is niet grauw. Die hebben nog wel kleur. De achtergrond wordt wat waziger afgebeeld. Zodat de personen wel de middelpunt blijven.
Tijdskenmerken (stijl)
De schilderijen van Jan Steen hadden allemaal een betekenis. Op het eerste gezicht wilde Jan Steen dat het een schilderij was om mensen te laten amuseren. Maar liet met zijn schilderijen ook subtiele hints doorschemeren in zijn schilderijen. De een schilderde hij met levendige situaties of chaotische situaties uit het dagelijks leven.
Jan Steen maakte veel gebruik van donkere tinten maar ook roodachtige tinten.

Mening
Ik vind het schilderij mooi opgebouwd met de donkere en lichtere kleuren. De boodschap achter het schilderij was ver te vinden. Maar nu ik weet dat het om liefde gaat. Vind ik het een mooie betekenis. Dat de dokter haar helpt. Ook vind ik mooi dat de personen het centrale punt zijn. En dat extra aan geduid wordt door de rest wat waziger te maken.

Modern schilderij

Titel/maker/datum
Moderne koe in olie
Peko
2008

Wat zie je?
Ik zie op dit schilderij een fantasie koe met allemaal verschillende kleuren. Al die kleuren zijn felle opvallende kleuren. Zodat de koe goed uitspringt. De achtergrond is een donkere kleur. Ook zitten er geen rechte stukken in de koe. Ze hebben allemaal een rond effect.

Betekenis van het beeld
De betekenis dat ik vind van het beeld is dat er mee wordt gezegd dat er meer opties zijn. Dat er meer opties in je leven zijn dan je denkt. Maar ook dat je creatief met dingen kan omgaan. Dat het niet altijd dezelfde weg hoeft te gaan. Het kan dus ook anders.

Hoe is het gemaakt?
Peko maakt zijn schilderijen met kwaliteitsacrylverf van Koninklijke Talens in Amsterdam. Hij verft het op Takensdoeken. Die doeken worden op een houten frame opgespannen.  Peko gebruikt geen normaal acrylverf omdat breuken in zijn werk komen. Omdat hij een dikke lijnen in zijn schilderijen gebruikt. Als die klaar is gebruikt die Oost-indische inkt die de schilderij met een glans afwerkt.





Tijdskenmerken (stijl)
Peko is geïnspireerd door verschillende bekende Nederlandse beeldende kunstenaars waarmee hij bevriend is. Daardoor is die zelf ook gaan schilderen. Peko schildert voornamelijk grote schilderijen in vrolijke kleuren, kleurige, kleurrijke combinatiefantasie-figuren. Vooral schildert die koeien in de olie waarmee hij dikke verflijnen gebruikt. De stijl van Peko kan je in de stijl van Cobra- stijl plaatsen.
Mening
Ik vind het schilderij mooi opgebouwd. Omdat de fantasie koe als centraal punt wordt gebruikt. En de achtergrond is een kleur waardoor de schilderij niet te druk wordt. Het is ook mooi omdat er allemaal felle kleuren zijn gebruikt. Waarmee het volgens mij vrolijkheid uit spreekt. Ik zou zelf deze schilderij in mijn huis ophangen.



Gemaakt door: Cindy van Nobelen

donderdag 20 juni 2013

Klassiek en modern schilderij

Klassiek en modern schilderij

Klassiek: Renaissance (1400 – 1530)
Sandro Botticelli: geboorte van Venus
1484–1486 gemaakt. 

De schilder laat de godin van de schoonheid en de liefde uit een schelp (symbool voor vruchtbaarheid) op het schuim van de golven geboren worden. Ze wordt door de windgoden aan land geblazen. Botticelli behandelt een mythologisch thema. Dat is een nieuw thema in de schilderkunst, naast de bekende onderwerpen die afgeleid zijn uit Bijbelse geschiedenissen. De nauwkeurige, realistische uitbeelding van de mensfiguur speelt in de schilderkunst een belangrijke rol. Ook aan de weergave van de natuur wordt veel aandacht besteed.
De mensfiguren zijn realistisch weergegeven. Om de anatomie van het menselijk lichaam te leren kennen, ontleedt de kunstenaar lichamen van gestorven misdadigers. De kerk is tegen het snijden in lijken, maar geeft onder bepaalde voorwaarden toestemming om lijken er beschikking van de wetenschap te stellen.
Tijdens de Renaissance worden schilderijen voor het eerst gesigneerd. Hieruit blijkt het toegenomen zelfbewustzijn van de kunstenaar. Een nieuw verschijnsel is ook het aanleggen van kunstcollecties door de rijke burgerij en de adel. Het verzamelen van dure kunstvoorwerpen of schilderijen van beroemde meesters is een vorm van geld belegen en geeft een bepaalde status.
Ik vind het schilderij niet heel erg interessant. Ik zou er niet lang naar kunnen kijken, want ik krijg er geen echte emoties bij. Verder vind ik wel dat het erg mooi is geschilderd. Maar de echte emoties bij het beeld blijven toch weg. 



Modernistische: Impressionisme (1870 – 1905)
Claude Monet, parlementsgebouwen in Londen: Doorbrekende zon in de mis
Gemaakt: 1904

De keuze voor alledaagse taferelen is typerend voor het werk van de impressionisten. In het schilderij van de Franse impressionist Monet wordt de aandacht meteen gevangen door de contouren van de in neogotische stijl gebouwde parlementsgebouwen in Londen. De aanduiding van ramen, deuren en andere details van de gebouwen ontbreekt. Vlak boven het water en in de lucht zijn mistflarden zichtbaar. De lichte tinten bovenin het schilderij duiden op de zon, die gedeeltelijk schuil gaat achter wolken of nevelflarden. De schilder is zo geboeid door het steeds wisselende licht dat hij van dit tafereel minstens 37 schilderijen heeft gemaakt. Omdat de kleuren snel veranderen, heeft Monet dit tafereel met snelle, forse toetsen neergezet. De lucht, het land, de gebouwen en het water op dit schilderij zijn opgebouwd uit vlekken van diverse, naast elkaar aangebrachte, zuivere kleuren. Monet heeft de lichtval vastgelegd op het m oment dat de zon op een winterse dag door de mist heen breekt. Het tegenlicht zorgt ervoor dat van de parlementsgebouwen slechts donkere silhouetten te zien zijn. De hoogste toren van de parlementsgebouwen zorgt voor een rustpunt in de compositie. De weerspiegeling van de gebouwen in het water loopt zonder onderbreking over in de vormen van de architectuur zelf. Door de vaag gehouden vormen van de gebouwen ontbreekt elke aanduiding van lijnperspectief. De blauwpaarse gammakleuren vormen met de oranjerode tinten een warm-koudcontrast. Door de tamelijk willekeurige afsnijdingen en vage vormen komt de compositie niet erg doordacht over. De ruimtesuggestie in het schilderij wordt veroorzaakt door de warme kleuren op de voorgrond en koele tinten op de achtergrond (atmosferisch perspectief). Monet en de andere impressionisten hebben, dankzij de uitvinding van de olieverftube, de mogelijkheid hun olieverfschilderijen ter plekke, en plein-air op te zetten en uit te werken.
Ik vind het een erg  mooi schilderij. Het heeft een soort van mysterieus gloed over het beeld. Dit vind ik interessant om naar te kijken. Ook het feit dat er 37 schilderijen van gemaakt zijn vind ik leuk. Je kijkt naar hetzelfde tafereel, maar toch is het anders door verschillende kleuren.  


Gemaakt door: Kirsten Kraan